گوگل ادوردز
گوگل ادوردز چیست
گوگل ادوردز یا Google AdWords یک سیستم تبلیغاتی است که کسب و کارها می توانند به کمک آن در موتور جستجوی گوگل و یا سایت های طرف قرارداد آن تبلیغات خود را نمایش دهند.
شما میتوانید انواع کلمات کلیدی مرتبط با برند، محصولات، خدمات و صنعت خود را برای کمپین تبلیغاتی خود در حساب گوگل ادوردز تعریف کنید. هنگامی که مشتریان این عبارات را جستجو میکنند تبلیغ فروشگاه شما به آنها نمایش داده میشود.
شما تنها زمانی هزینه تبلیغات را پرداخت میکنید که کاربران روی بنر تبلیغاتی کسب و کار شما کلیک کند و به سمت وبسایت شما هدایت شوند. یا حتی میتوانید تعیین کنید هزینه تبلیغ پس از کلیک کاربر روی دکمه «ارتباط با ما» از حساب شما کم شود.
دو تبلیغ مرتبط با گوگل ادوردز که با سرچ این کلمه نشان داده شده اند.
تاثیر گوگل ادوردز بر کسب و کارهای تجارت الکترونیک
مهمترین نقش ادوردز بر رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین گسترش آگاهی از برند و هدایت ترافیک مفید به سایت شما است. هرچند در کنار آن بهتر است که روی سئو سایت هم فعالیت کنید. سایر مزایای استفاده از این سرویس عبارتند از:
- کلمات و برخی عبارات خاص به اسم کسب و کار شما در ذهن مشتریان مینشیند.
- میتوانید با AdWords هدفگیری کنید، یعنی مشتری را به سایر سایتهای Google مثل یوتیوب هدایت کنید؛ جایی که هم نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد و هم هزینه به ازای هر کلیک کمتر باشد.
- تعیین سایتها میزبان تبلیغات به دلخواه کسب و کار صاحب تبلیغ انجام میشود.
- میتوانید بر بازار هدف در برخی مناطق و شهرهای خاص تمرکز کنید.
- گوگل ادوردز هوشمندانه شناسایی میکند که چه کسانی محصولات در حال جستجوی محصولات شما هستند.
- این سیستم جستجوهای قبلی مشتریان را به آنان یاداوری میکند تا برند موردنظر از ذهن کاربر نرود.
- بهینهسازی کمپینهای در حال اجرا از دیگر مزایای ادوردز است.
گوگل ادوردز و شبکههای تبلیغاتی گوگل
ادوردز فرصتی فراهم میکند تا صاحبان کسب و کارها کاربران را در دو شبکه اصلی هدف قرار دهند: شبکه جستجو و شبکه نمایش.
در شبکه جستجو تبلیغ برای نمایش به ازای کلمات کلیدی مرتبط انجام میشود. یعنی هر زمان کاربر یکی از کلمات کلیدی موردنظر را در گوگل جستجو کرد تبلیغ آن کسب و کار به کاربر نمایش داده میشود.
اما شبکه نمایش به تبلیغ کنندگان این امکان را میدهد تا بنرهای تبلیغاتی خود را در وبسایتهایی که بخشی از شبکه گوگل هستند به نمایش بگذارند.
رتبهبندی گوگل ادوردز به چه معنی است؟
سیستم ادوردز اصولاً یک برنامه حراج زنده است که در آن تبلیغکننده یک «پیشنهاد» قیمتی در سیستم AdWords ثبت میکند. بسته به حجم رقابتها و قیمت پیشنهادی سایرین تبلیغکننده یا موقعیت مورد نظر را کسب میکند یا به موقعیتهای پایینتر فرستاده میشود.
موقعیت واقعی هر تبلیغ بر حسب حداکثر مبلغ پیشنهادی و امتیاز کیفیت برآورد میشود.
حداکثر پیشنهادی مبلغی است که تمایل دارید به ازای کلیک بینندگان روی بنر تبلیغاتی خود بپردازید. امتیاز کیفیت به مسائلی مثل بهینهسازی تبلیغ، کیفیت صفحه فرود، نرخ کلیک مورد انتظار شما و ارتباط تبلیغ با جستجوی کاربر اشاره دارد. هرچه رتبه تبلیغ شما بهتر باشد، موقعیت آن در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالاتر خواهد بود.
چطور از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟
برای استفاده از گوگل ادوردز مراحل زیر را دنبال کنید:
- اهداف خود از راهاندازی حساب ادوردز را تعیین کنید. فرضاً اگر قصد دارید از تبلیغات گوگل برای برندسازی استفاده کنید، ساختار حساب و ویژگیهای آن نسبت به تبلیغ برای تولید سرنخ (لید) کاملاً متفاوت خواهد بود.
- تعیین کنید مشتریان ایدهآل شما چه کسانی هستند، چه کاری انجام میدهند، چه چیزی را جستجو میکنند و با چه دستگاهی وارد میشوند؛ سپس پرسونای مخاطب خود را ایجاد کنید.
- برای تعیین کلمه کلیدی و بررسی حجم، رقابت و هزینه آنها با استفاده از ابزارهای کلیدواژه مثل SEMrush تحقیق کلمات کلیدی خود را تکمیل کنید.
- حساب AdWords خود را در کمپینها و گروههای تبلیغاتی مختلف که هر یک کلمات کلیدی و تبلیغات مرتبط خود را دارند وارد کنید.
- هنگامی که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را فهرست کردید میتوانید برای عبارات انتخاب شده پیشنهاد ثبت کنید. اگر رقابت روی کلمات کلیدی بالا باشد طبیعتاً هزینهای که باید به ازای هر کلیک (CPC) پرداخت کنید بیشتر خواهد بود.
- کپی آگهی را ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مرتبط، عنوان جذاب، کال تو اکشن کاملاً واضح و پسوندهای تبلیغاتی خود را وارد کردهاید.
- یک صفحه فرود رسپانسیو (سازگار با موبایل) طراحی کنید که مزایا و ویژگیهای محصولات یا خدماتتان را به خوبی پوشش دهد. تصاویر باکیفیت و کال تو اکشن کاملاً واضح از مهمترین بایدهای یک صفحه لندینگ خوب است.
- برای ردیابی نرخ تبدیل در وبسایت خود یک کد Google Analytics بگنجانید.
گوگل ادوردز چقدر کارایی دارد؟
گوگل ادوردز نوعی تبلیغات مقرونبهصرفه با بازگشت سرمایه بالا است که اگر به درستی مدیریت شود، مشتریان موردنظر را به خوبی مورد هدف قرار میدهد و تقریباً برای هر نوع کسب و کاری که فکرش را کنید، مفید باشد.
- حین کار با Google Ads مهمترین نکته کلیدی آشنایی کامل با چم و خم جستجوی پرداخت شده، استراتژیهای پیشنهاد قیمت، تحقیق کلمات کلیدی، ساختار حساب و غیره است.
- هزینهای که میتوانید برای کمپینها بپردازید را تعیین کنید و سپس بودجه روزانه خود را بر اساس آن تنظیم کرده و هزینهها را پیگیری کنید.
- تحقیق کلمه کلیدی خود را انجام دهید و سعی کنید عبارت و کلمات کلیدی دقیقتر با قیمتهای بالاتر را انتخاب کنید تا تعداد کلیکهای مرتبط بیشتری دریافت کنید.
- حین ساخت تبلیغات مطمئن شوید به اندازه کافی فریبنده باشند تا بیننده مجاب به کلیک کردن شود.
- صفحات فرود خود را با اجرای تستهای A/B بهینه کنید.
تبلیغات دیجیتال به پلتفرمهای تجارت الکترونیک کمک میکند تا حد امکان به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنند. به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلان راههای زیادی برای تعامل با خریداران احتمالی و هدایت آنها به سایت فروش محصولات پیش روی شما قرار دارد. یکی از این روشهای کاربردی برای فروشگاههای تجارت الکترونیک گوگل ادوردز است.